Misschien lijkt het als een deelauto huren voor een dag heel duur is, maar als je onderstaande bedragen ziet, dan snap je dat het wel mee valt. De kosten van autorijden worden zo pijnlijk inzichtelijk. Bij een eigen auto worden de kosten snel vergeten of zijn die versnipperd door alle verschillende kosten (onderhoud, afschrijving, verzekering, wegenbelasting, brandstof).
In onderstaand voorbeeld is uitgegaan van de Renault Zoe.
Leasetarief | € 500 |
Fleet management system | € 17 |
Reinigen/vloeistoffen | € 10 |
Afschrijving per km | € 0,08 |
Laadkosten per km | € 0,06 |
De deelauto’s in Monnickendam worden veel verhuurd. Maandelijks per auto vaak meer dan 30 keer, waarbij er meer dan 2000 km gereden wordt. De gemiddelde afstand per rit ligt op bijna 100 km. Slechts de eerste 10.000 km per jaar zijn inbegrepen in het contract.
Over zowel de huurinkomsten als de inkomsten per kilometer wordt nog 20 % verzekeringspremie ingehouden. Per verhuring vraagt MyWheels ook nog €2,50 administratiekosten aan zowel ons als de huurder. Voor het laden factureert The New Motion gemiddeld nog € 0,057 per kilometer. Elke gereden kilometer zorgt ook voor € 0,08 extra afschrijving die afgerekend moet worden met de leasemaatschappij. Samen heeft dat dus een kostprijs van € 0,14 per km.
Leasecontract en subsidie op huurprijs
De leaseprijs voor de auto ligt nog relatief hoog. Dit komt doordat elektrische auto’s nog vrij duur zijn en het leasecontract flexibel moest zijn vanwege de risico’s. Hier zal vanuit de SDW zolang de leaseprijs nog niet concurrerend is nog subsidie op worden gegeven, waardoor de huurprijs per dag toch laag kan blijven. Anders zou de huurprijs meer dan € 20 per dag worden. Alleen de kilometerkosten zullen dekkend moeten zijn.