In een serie interviews vragen wij gebruikers van de deelauto’s waar zij de auto’s voor gebruiken en hoe ze het vinden om elektrisch te rijden. Vandaag het tweede van vier.
Bert de Vries woont in Broek in Waterland en huurt de deelauto’s van Stichting Duurzaam Waterland een jaar lang als proef. Die periode is bijna afgelopen. Hoe is het hem bevallen?
Bert: “Mijn eigen auto hield er op Eerste Kerstdag mee op, niet bepaald een goede timing. Ik gebruikte hem niet heel veel, vooral voor familiebezoek, boodschappen en weekendjes weg. Het leek me een mooi moment om het eens zonder eigen auto te proberen. Dat ze elektrisch zijn, is mooi meegenomen. Deze leenauto’s staat nog net niet bij me voor de deur, dus dat maakt de drempel heel laag. En ze zijn stukken goedkoper dan andere deelauto’s.”
Bijna altijd beschikbaar
Bert gebruikt de elektrische deelauto zo’n 3 tot 4 keer per maand. Van korte ritjes tot langere naar Groningen en Limburg. Het bevalt hem goed. “De twee deelauto’s hier in het dorp zijn bijna altijd beschikbaar. Ook als je vlak voor vertrek reserveert. Reserveren via de app gaat makkelijk en de auto’s rijden prima. Je ziet wel dat het deelauto’s zijn. Het netjes achterlaten kan soms wat beter. Als het je eigen auto is, haal je er toch sneller even je stofzuiger doorheen. Of je vult de ruitenvloeistof aan.
Laadpalen
Waar je ook rekening mee moet houden, is het opladen. Ik kijk bij langere ritten altijd waar zich laadpalen bevinden. En het is verstandig om altijd nog 30-40 km over te hebben. Wat dat betreft is het kwetsbaarder dan een benzineauto. Er zijn natuurlijk overal tankstations. Niet alle laadpalen staan bovendien op laadpalen.nl. Dat is jammer. Zo was ik laatst bij vrienden en bleek er een laadpaal bij hen voor de deur te staan. Ideaal, want ik kon hem zo voor de deur opladen. Maar dit was niet aangegeven op de site.”
“Ik pak vaker de fiets, bus of trein”
Helft minder gereden
De proefperiode van een jaar is nu bijna voorbij. Bert heeft bijna de helft minder gereden dan in zijn eigen auto. “Ik pak vaker de fiets, bus of trein. Je gaat er bewuster mee om. En toch kan het zijn dat ik weer een eigen auto koop. Terwijl het eigenlijk zonde is. Hier in de straat wonen 30 huishoudens met zo’n 35 auto’s. Als je ziet hoe vaak ze gebruikt worden, zou tien auto’s meer dan voldoende zijn.
Geen trekhaak
Het ligt er denk ik ook aan waarvoor je hem gebruikt. Als je twee kinderen hebt die nog in een kinderstoeltje zitten, is het te veel gesjouw om die stoeltjes elke keer mee te nemen. Ik ben aan het verbouwen en mis bijvoorbeeld een trekhaak. Ik haalde regelmatig spullen met een aanhanger toen ik nog een eigen auto had. Dus voor mij is een eigen auto toch wel handig.
Ik hoor wel steeds meer geluiden om me heen van mensen met twee auto’s die de tweede weg willen doen en nadenken over een deelauto. Een mooie ontwikkeling.”
Zelf ook eens een elektrische deelauto proberen? Kijk onder het kopje Deelauto voor meer informatie