Moesten inwoners van de gemeente Waterland vier jaar geleden nog een flink eind lopen om hun elektrische auto op te laden, nu heeft bijna iedereen een laadpaal binnen zo’n 500 meter. Dankzij subsidie van onder andere de Stichting Duurzaam Waterland (SDW) steeg het aantal laadpalen de afgelopen jaren van twee naar maar liefst 35 stuks.
Tot vier jaar geleden had de gemeente Waterland nog geen enkele laadpaal. Elektrisch rijden stond nog in de kinderschoenen en laadpalen waren duur omdat nog maar weinig automobilisten er gebruik van maakten.
Niek Zwaag, medewerker verkeer van de gemeente Waterland: “Toen er steeds meer vraag kwam, sloot de gemeente zich aan bij de MRA-E en bij Stichting Waterland. De subsidie voor de laadpalen komt grotendeels bij de provincie vandaan. De laatste 500 euro per laadpaal kregen we van SDW. We hebben prima samengewerkt en de plaatsing van de laadpalen ging goed en ook nog eens snel.”
21 laadpalen in een jaar tijd
Het overgrote deel van de laadpalen is in de periode tussen juli 2019 en juli 2020 geplaatst. Luuk Oosterbaan van de Stichting Duurzaam Waterland vertelt: “In deze periode gaven we bijna 9.000 euro subsidie. Hierdoor hebben we in korte tijd maar liefst 21 extra laadpalen kunnen plaatsen. Dat was hard nodig, want we zagen het aantal elektrische auto’s in Waterland snel stijgen”
We hebben echt grote stappen gezet om duurzaam autorijden te stimuleren. Bijna iedere inwoner in de regio heeft nu op loopafstand een laadpaal. Deze laadpalen gebruiken we ook voor onze eigen elektrische deelauto’s. Zo komen er uiteindelijk ook minder auto’s op de weg. Mensen doen bijvoorbeeld hun tweede auto weg of vervangen hun enige auto door een elektrische. Een mooie ontwikkeling die ook voor minder parkeerdruk zorgt.”
Windmolens
De stroom voor de laadpalen komt via projectbureau MRA-Elektrisch voor een deel van de windmolens op de Nes bij Marken. Dezelfde windmolens die de winst leveren waarmee de Coöperatie Windenergie Waterland via Stichting Waterland allerlei duurzame initiatieven van organisaties, instellingen en particulieren in de regio steunt. Dit in de vorm van subsidies, zoals nu voor de laadpalen. “Zo is de cirkel weer mooi rond”, vertelt Luuk Oosterbaan.
Toekomst
Voor nu heeft de stichting geen plannen voor meer subsidie voor gewone laadpalen. Luuk: “De palen verkopen steeds meer stroom en zijn daardoor rendabel geworden. Als stichting stimuleren we vooral nieuwe (en dus vaak nog onrendabele) initiatieven/technologie. Ik kan me voorstellen dat we in de toekomst bijvoorbeeld subsidie gaan verlenen voor een snellader, een zonnedak met laadpaal erbij en laadpalen die ook stroom terug leveren.”
Overzicht laadpalen
Wil je weten waar alle laadpalen precies staan of een aanvraag voor een nieuwe laadpaal doen? Ga dan naar https://laadkaart.mrae.nl.