De inwoners van Edam hebben er sinds kort een tweede, goedkope elektrische deelauto bij. De deelauto’s staan aan de Dijkgraaf Poschlaan en hebben nu een eigen laadpaal, waardoor er altijd plek is.
Tot nu toe stond de eerste deelauto altijd aan een openbare laadpaal, waardoor een laadplek niet gegarandeerd was. Nu, met de juiste bebording geplaatst door de gemeente Edam-Volendam, is dat risico voorbij. Een laadpaal plaatsen op het parkeerterrein bij de bibliotheek bleek om technische redenen onmogelijk, waardoor met instemming van de Meermin is gekozen voor deze locatie.
Nu ook abonnement mogelijk bij MyWheels
Met de deelauto’s, in dit geval de Skoda Citygo e-iV, kunnen gebruikers tussen de 165km en 225km rijden. Snelladen is ook mogelijk. De auto’s worden gesubsidieerd door de Stichting Duurzaam Waterland.
De stichting gebruikt hiervoor de winst die gemaakt wordt met de windmolens op Marken. Hierdoor zijn de kosten aanzienlijk lager dan bij gewone elektrische deelauto’s. Gebruikers betalen 2,25 euro per uur of 18 euro voor een hele dag. Sinds kort biedt MyWheels ook een abonnement aan voor 10 of 25 euro maand. Daarmee krijgen gebruikers 15% of 25% korting.
Verlaging parkeerdruk
Luuk Oosterbaan van Stichting Waterland vertelt: “We wilden inwoners van Edam graag een tweede deelauto aanbieden, omdat de eerste auto steeds vaker wordt gebruikt. Was die verhuurd, dan bleef er niets over. En dat is zonde, want we willen het gebruik van deelauto’s stimuleren. Het is beter voor het milieu, voor veel mensen goedkoper dan het hebben van een eigen auto en het verlaagt de parkeerdruk.”
Toekomst
Die parkeerdruk is ook de reden dat de stichting de laadpaal in de toekomst graag in het centrum zou zien. Luuk: “Er worden daar straks allemaal nieuwe woningen gebouwd, terwijl er nu al klachten van inwoners zijn over parkeren. Een deelauto kan ervoor zorgen dat minder mensen een eigen auto kopen en de parkeerdruk afneemt. Maar voor nu zijn we al heel tevreden met twee auto’s met eigen laadplek.”